Biografie


Ceunen, Felix Joseph (Ps. Phil Eastland)

Felix Ceunen werd geboren in Heusden, een klein dorpje in de Belgische provincie Limburg. Hij studeerde tuba aan de muziekschool van Beringen in dezelfde provincie. 

Na het beëindigen van zijn middelbare schoolstudies begon hij zijn muziekstudies aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen en aan het Koninklijk Conservatorium van Luik.

Hij kreeg les van o.a.:

     * François Dubois (notenleer)

     * Gilbert de Greeve (geschreven harmonie)

     * Norbert van der Jeught (tuba)

     * Frits Celis (transpositie)

     * Theo Mertens (kamermuziek)

     * Fernand Terby (symfonisch orkest)

     * Yvon Duchêne (dirigeren symfonische band)

     * André Jadot (contrapunt - fuga)

     * Marcel Mattheessens (piano)

     * Karl Smits (trombone)

Momenteel is Felix Ceunen met pensioen als muzikant van “De Koninklijke Muziekkapellen van de Belgische Defensie”.


In 1976 dirigeert hij voor het eerst de “K.F. Heidegalm” uit Heusden-Berkenbos (1976-1984).

In de daaropvolgende jaren bleef Felix verschillende harmonie- en fanfareorkesten dirigeren:

*K.F. St.-Jozef”(Kleine-Brogel)(B)(1980-1990)

*K.F. Sint-Isidorus (Molenbeersel)(B)(1984-1991)

*K.H. St.-Laurentius (Bocholt)(B)(1987-2002)

*Harmonie Waterschei-Zwartberg (Genk) (B)(2001-2007)

*K.F. St-Lambertus (Eindhout)(B) & K.M. St.-Barbaragilde (Balen) (B)(2002-2009)

*K.H. Hoeverheidegalm (Lillo-Houthalen)(B)(1995-2017)

*K.F. Hoop in de Toekomst (Hoepertingen)(B)(2007-2013)

Okra-Vlamo Seniorenharmonie Limburg (B)(2020-…….)


Felixj was ook de ‘Artistieke Mentor’ en de ‘coach van de hout- en koperblazers’ van het symfonisch orkest “Limburgs Orkest Jeugd & Muziek” (LOJM)(Hasselt)(B)(2003-2018).

In april 2011 werd hij artistiek leider van het kamerorkest “Falta de Tiempo”, en in  juni 2022 werd Felix aangesteld als artistiek leider bij HSE in Eindhoven (NL).

Vanaf 2016 is Felix vaste gastdocent tuba en koperensemble aan de muziekafdeling/konservatorium van de Universiteit van Stellenbosch in Zuid-Afrika, en sinds 2018 is hij coördinator van kamermuziekconcerten, met focus op de Poolse sopraan Erica Fronzyck, de Bulgaarse pianiste Yuli Lavrenov en de Albanees-Italiaanse violiste Lorin Lara.

Verder wordt hij meermaals gevraagd als gastregisseur en coach in België, Nederland, Duitsland en Zuid-Afrika.


Composities:

Als componist schreef Felix meer dan 150 composities van verschillende aard.

In 2007, nadat hij een concert bijwoonde van “moderne speeltechnieken op viool” in Mirecourt (Frankrijk), veranderde zijn compositiestijl en concentreerde hij zich meer en meer op het componeren van hedendaagse muziek.

Hij nam deel aan masterclasses bij Jan van Landeghem, Prof. Compositie aan het Koninklijk Conservatorium Brussel, Stefano Gervasoni, Prof. Compositie aan het "Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris", Clarence Mak, Hoofd Compositie en Elektronische Muziek aan de Hong Kong Academy of Performing Arts (HKAPA), Gian Paolo Luppi, Prof. Compositie aan het "Conservatorio di Musica 'Giovan Battiste Martin' in Bologna" en Sergio Lanza, Prof. Compositie en Analyse aan het "Conservatorio 'A.Scontrino' van Trapani, en lid van de Music Philosophy Seminar van de Universiteit van Milaan".

In 2008 werd hij finalist van de “2° Internationale ISME-IVME Compositiewedstrijd” met ’Akhlys', een compositie voor vioolsolo.

Lucius Vorenus en Titus Pullo, gecomponeerd in het voorjaar van 2009, werd op 13 maart 2010 uitgevoerd door "The University of Mary Washington Symphony Orchestra" in Fredericksburg, Virginia (USA), en vanaf september 2010 is deze compositie opgenomen in het repertoire van de "LOJM".

De Nationale Compositiewedstrijd "Jef Van Hoof Prijs 2010" ging naar Felix Ceunen voor "Parcae", een compositie voor vioolsolo

Het International Harp Competition & Festival, Nederland heeft een Contest voor componisten gehouden. Van de 19 composities is er eentje uitgekozen om te worden uitgevoerd tijdens het 1st International Harp Competition & Festival, op woensdag 24 maart 2010: "Prosa in Miniatura", van Felix Ceunen. Het commentaar van de jury over "Prosa in Miniatura": De vele karakteristieke gebaren vormen een kleurrijk palet. In korte tijd ontwikkelt het stuk zich tot een caleidoscopische compositie, die interessant kan blijven. De componist benadert het instrument op een originele manier, zonder de clichés te gebruiken.

Art-Oliver Simon, eigenaar van "Simon Verlag für Bibliothekswissen" organiseerde in februari 2011 een "oproep voor partituren" voor composities voor contrabas. EYE-oh (voor contrabas en piano) werd geselecteerd en wordt uitgegeven door "Simon Verlag für Bibliothekswissen" (Berlijn)(D). EYE-oh ging op zondag 3 maart 2013 in première tijdens een "Gesprächskonzert" in Berlijn (D).

Finalist van de “3° Internationale ISME-IVME Compositiewedstrijd 2011” met 'Meditation on Dufay’s ‘Nuper rosarum flores’', een compositie voor hoorn & piano.

“Sorodha Internationale Compositiewedstrijd voor Vioolsolo 2011”: 2e Prijs: met de compositie “Cadenza e Vivace” (gebaseerd op de naam van Dutilleux). Creatie van “Cadenza e Vivace” door Mimi KIM in “deSingel” in Antwerpen (B) (25 maart 2012). "Cadenza e Vivace" werd ook één van de verplichte werken op het gerenommeerde vioolconcours van Cremona (It.) (2012).

In 2013 werd “Cadenza e Vivace” ook gekozen als verplicht werk op het vioolconcours in Seoul (Zuid-Korea).

Hoogtepunt was de uitnodiging in Berlijn. De Vlaamse Vertegenwoordiging in Berlijn organiseerde op zaterdag 2 maart 2013 "Der flämische Komponist Felix Ceunen im Portrait". Op zondag 3 maart 2013 organiseerde "Simon Verlag für Bibliothekswissen" een concert in Berlin-Friedrichshain getiteld "Nachgefragt VI: Gesprächskonzert mit dem flämischen Komponisten: Felix Ceunen. Rode draad van dit weekend was de compositie EYE-oh voor contrabas & piano.

Op 2 september 2013 vond de wereldpremière van Gorcum plaats in Stellenbosch (Zuid-Afrika). Deze première werd uitgevoerd door Windworx onder leiding van hun gastdirigent Rik Ghesquière. Solist op hoorn: Sigrid Ceunen. Deze partituur kwam tot stand in samenwerking met het Studiecentrum Vlaamse Muziek.

Drafting Squares, mijn compositie voor piano werd opgenomen door Nicolas Callot op de cd “Fingerprints #2: signatures from composing Flanders”. Fingerprints was een initiatief van Componisten Archipel Vlaanderen (ComAV), in samenwerking met het Vlaams Instituut voor de Kunsten, de Vlaamse radiozender Klara en met de steun van Sabam voor Cultuur. Neem voor meer informatie over vingerafdrukken contact op met Stef Coninx..

Op 3 december 2016 werd Nyali gecreëerd tijdens het Osmose Festival in Evere (Brussel). Nyali is een compositie voor cello en piano.

Elogium for Harp-Solo, gecomponeerd in 2011, is gemaakt door Alexander Rider tijdens "The Future Blend Project Concert". Het concert vond plaats op zaterdag 6 januari 2018 in het Lord Leycester Hospital in Warwick (Engeland).

'Tempus valet volat velat' voor 2 piano's werden uitgevoerd door Sachiko Yoshida en Fabio Schinazi tijdens de concerten op zaterdag 1 december 2018 om 20:15 in Espace Toots, rue Stuckens 125, 1140 Evere en op zaterdag 22 december 2018 om 20.00 uur in het Museum de la Boverie, Parc de la Boverie, 4020 Luik.

Trio Spilliaert creëerde mijn compositie 'Tempi Strani' voor pianotrio in de zaal Espace Toots, Stuckensstraat 125, 1140 Evere (Brussel) op 20 november 2020.. Deze creatie werd gestreamd door YouTube.


[Composities van 'het lichte genre’ worden gecomponeerd onder het pseudoniem "Phil Eastland".]